Øl i verden – del 2

Antall ølmerker i verden sa du? Jeg har ikke peiling på hvor mange som finnes, men det er utrolig mange som man aldri engang har hørt om dersom man ikke er mega spesielt interessert da. Da kan man ha hørt om noen av dem. Har du hørt om ølmerket Snow for eksempel? Jeg hadde aldri hørt om det før, men så har jeg heller aldri vært i Kina. Det er nemlig Kina’s største ølmerke – og dermed også faktisk det ølmerket i verden som det selges mest av. Merket har en markedsandel på hele 5,4 %. Budweiser som sikkert er et mer kjent merke, har til sammenlikning en markedsandel på 2,3 %.

I første del begynte jeg å beskrive litt enkelt om de ti største merkene som er solgt i verden. Men jeg kom ikke lenger enn til det sjette største merket så jeg fortsetter herved den videre veien mot toppen.

Det sjette største merket var Yanjing fra Kina.

Skol

På femteplassen er det et av de aller mest internasjonale merkene. Merket Skol ble dannet på 60 tallet for å selges i mange land. Det startet med Allied Breweries (UK), Labatt (Canada), Pripps-Bryggerierna (Sverige) og Unibra (Belgia) som startet et nytt firma de ga navnet Skol International. Etter hvert har enda flere kommet med i unionen av firmaer. Da min liste ble opprettet hadde firmaet en markedsandel på 2,1 %.

Navnet på øllet er relatert til vår skål – altså klirringen med glassene med den gylne drikken i glasset.

Budweiser

Her kommer det en kjenning. Det er vel kanskje på grunn av amerikansk film at denne ølen har blitt så verdenskjent (dette er min gjetting uten å vite hva som er den egentlige årsaken til at drikken er verdenskjent). Men Budweiser er jo egentlig to ting selv om begge to er øl. Opprinnelig er Budweiser et øl merke som originalt kommer fra det landet som i dag heter Tsjekkia og byen Budweis eller České Budějovice som byen heter i dag. Men også et bryggeri i USA selger øl med samme merkenavnet. Begge bryggeriene har rettigheter på forskjellige passer i verden.

Budweiser
Budweiser

Merket har vært på toppen av listen over verdens mest solgte øl. Men etter hvert som kineseren har begynt å drikke øl har Budweiseren måtte vike plass og trekke seg nedover på listen – nå på fjerdeplass med 2,3% markedsandel

Bud Light

En øl type som også produseres og selges av Budweiser. Siden light øl har blitt så populært så har også bud light sneket seg forbi «storebror» og er på denne listen på tredjeplass med 2,5 % i markedsandel.

Tsingtao

Dette merket er kineseren mest kjente internasjonale merke og selger ganske godt i for eksempel USA. Tsingato er Folkerepublikken Kinas største bryggeri, men det er tyskere som står bak bryggeriet. Utflyttere fra Tyskland til provinsen Shandong og byen Qingdao startet dette bryggeriet like etter 1900. I 2007 hadde merket en markedsandel i Kina på 12 %. På min liste her har de en markedsandel på verdensbasis på 2,8 %.

Snow

En soleklar markedsleder med 5,4% markedsandel selv om det nesten kun er solgt i Kina. De som har smakt ølet sier at dette må bare prøves.

© Copyright Victoria Bergen 2021.